SiKing

August 11, 2007

Úvaha: sám nad sebou

Filed under: cechy,eire — SiKing @ 12:06 pm
Tags:

Tak jsem se tento týden vrátil z dovolené v Čechách. Musím se přiznat, že to určitě nebyla jedna z lepších dovolených. Ze dvou týdnů jsem nakonec měl necelé tři dny co jsem mohl strávit s kamarády. Zbytek času jsem trávil s dětmi a budoucím příbuzenstvem. Ne že by mě nějak vadili, ale plánoval jsem to úplně jinak. No nic. Mohl jsem strávit alespoň pár hodin s bráchou – to není biologický bratr, ale čestný titul ocenění našeho kamarádství. Než jsem odjel z Čech před rokem tak jsme mluvily, že začneme psát. Vlastně tohle nebylo poprvé co jsem o tom přemýšlel. Brácha píše bezvadný věci na netu! Ale já pro to nemám ten správný quip, jak nakonec můžete poznat i z tohoto blogu. Brácha mi teď naposledy přesvědčil abych sepsal něco o tom, co my vlastně vyhovuje tady na Irsku. Jako logický ajťák jsem nejprve začal rozebírat co mi nevyhovuje na Čechách. Kdykoliv začnu debatu na tohle téma, tak mi nejprve lidi začnou dávat za pravdu, ale rychle se to dostane do mezí kdy začnu lidi urážet a oni jsou samozřejmě nasraní. Když jsem přijel zpátky poslal jsem bráchovi odkaz na Český šok který jsem shodou okolností nedávno nalezl. “Články docela dobře vystihují naše přednosti a slabosti obecně,” povídá on. Já jsem mu odepsal: “nejvzpovídavější [je to vůbec slovo?] o České nátuře jsou ty diskuse co tam píšou sami Češi. Zatím každý který jsem Četl, tak někdo držkuje na ten názor, raději než aby se zamysleli sami nad sebou…” Brácha mi odpověděl: “Je asi pravdou, že to je jeden z Českých rysů. Pozoruji ho i na tobě.” Je to opravdu tak! Dost Často se soustředím na negativní věci a negativní vlastnosti situace / kolegů / přátel a dost často tím lidi odstrkuji od sebe a nasírám. To je věc kterou bych chtěl na sobě změnit! Začnu omluvou: Na posledním sezení co jsem měl s přáteli ze starého TCC, tak diskuze se také odebrala tímto směrem, a jako vždy mám dojem, že jsem přátele nasral. Omlouvám se za to; vůbec jsem nechtěl abychom tak skončili, hlavně když jsme se tak dlouho neviděli. Sorry MS, LL, VS, a LF! UkonČím to tedy tím, že Čechy mě prostě nevyhovují. Každá země je jiná, a každá má svůj způsob běžného chování a vůbec fungování – není ani špatný ani dobrý, prostě je takový. Já už jsem asi rozmazlený časem stráveným v Americe, nebo ve stáří méně adaptabilní na rozlišené názory, nebo čistě neochotný akceptovat jiný způsob. Prostě cítil jsem se v Čechách jako ryba z vody. Ale spíše to bude nějaká kombinace těchto vlastností.

Před rokem při mém odjezdu z Čech mi jeden přítel povídal, že v Irsku určitě také nenajdu uspokojení, určitě tam také budou problémy, a já se budu honit někam dál. Měl pravdu, ale jenom z části. Irsko samozřejmě má požehnaně svých problémů. Ovšem já jsem sem nejel hledat nějakou utopii kde budu žít do konce života, já jsem sem jel za poznáním. Když se mě Irové ptají proč jsem se rozhodl právě pro Irsko, odpovím většinou: “protože jsem tu ještě nikdy nebyl”. Poznání nového kraje, jiných lidí, vůbec poznání čehokoliv nového o tom je vlastně život. Nemám pravdu? Hmmm, to začíná znít jako kontradikce toho čím jsem uzavřel předešlý odstavec. Určitě jsem sem nejel zbohatnout; několik kamarádů v Česku se mi marně snažilo vyčíslit, že jsem se vlastně měl daleko lépe v Čechách. Čistě z finančního pohledu mají absolutní pravdu. Takže otázka vlastně není co se mi tady líbí, ale co jsem tady vlastně tedy poznal? Tady je můj Irský šok.

Irové jsou za prvé jeden z nejtolerantnějších národů co jsem zatím poznal. Také se tady mluví o rasismu, ale veliká většina Irů vítá přistěhovalce s otevřeným náručím. Jejich názor je, že během Bramborového hladomoru je přivítal celý svět, a teď je jejich možnost tu laskavost vrátit. Například Čechy vítali i před vstupem do Evropské Unie. Irové si dost potrpí na tradici, někdy by člověk řekl, že jsou dokonce líní něco změnit. Je například dost běžné, že umyvadla mají dva kohoutky se studenou a teplou vodou zvlášť. Dále, Irsko má docela dlouhou ale krutou historii, byly i doby kdy válčili jeden proti druhému. Dnes už mají docela konservativní politiku (během obou Světových válek byli neutrální), ale za svou historii nejsou zrovna hrdí. Náboženství tu je také zajímavá věc. Já osobně náboženský nejsem, takže to pro mě je vlastně těžké posoudit. Náboženství se vyučuje skoro ve všech školách, a každou neděli se musí chodit do kostela. Ale zbytek týdne náboženství do denního života moc nepřijde. Připadá mi to jako takové duševní čistění na konci těžkého týdne, něco jako mentální uvolnění u piva v pátek po práci. Nakonec jsem postřehl, že Irové nedokážou udělat nic správně na poprvé (v nějakých případech i na podesáté), ale stejně nikdy nehází flintu do žita. Změna do Irska přichází pomalu a tedy dlouho. Například jejich zdravotní systém je v katastrofálním stavu, i když to už řeší posledních deset let ekonomické prosperity.

No toť vše. Jestli mi něco dalšího napadne, tak to sem zase šoupnu. Teď jdu spát.

3 Comments »

  1. Brácho, jako odpověď můžu nabídnout tohle: https://siking.wordpress.com/2008/06/18/cesi-tady-a-cesi-tam-kulturni-sok/ ale nejsem si jistý jestli to něco vysvětlí.

    Comment by siking — April 15, 2009 @ 4:16 pm | Reply

  2. Tohle mi nějak uniklo. Popravdě, nějak mi zatím uniká to mystérium, co máme v Čechách špatně. Tedy máme tu špatně kdeco, jen mám dojem, že je to tak všude. Nevadí mi, že o tom mluvíš, i když mě lidsky mrzí, že se ti u nás nelíbí. Ale přežiju to, kdybych se omylem osudu ocitl v Americe, asi bych tam taky všechno hned nezkousl.

    Comment by brácha — April 15, 2009 @ 11:15 am | Reply

  3. Cau. Nedavno mi kamos rekl, ze za ten rok, co tu bydli, ho nikdo (dusevne) nezranil tak, jako ja, a zaroven nema k nikomu tak blizko, jako ke mne. Tak nevim, jestli mam byt rad nebo ne. Rikam veci, jak momentalne chci, kdyz se blbe vyspim, tak na vsechny vrcim a tak. Jedna z tezkych veci pro nej byla, kdyz jsem mu rekl, ze si s nim nechci podavat ruku. Pripomina mi to pracovni schuzky a s kamaradama si ruku nepodavam. On to bere jinak. Jinak by z nej byl taky dobry ajtak, ale orientuje se jinam.

    Comment by pavrda — June 26, 2008 @ 3:17 pm | Reply


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Create a free website or blog at WordPress.com.

